Iată proiectul de lege privind ”statutul special al Ținutului Secuiesc” pe
care UDMR dorește să-l depună în Parlamentul României și prin care se
înființează o mică Ungarie în mijlocul României. Prin această lege,
UDMR dorește ca județele Harghita, Covasna și Mureș să intre într-o
formulă organizatorică de tip statal care să fie guvernată de instituții
paralele cu statul român, având drept de viață și de moarte asupra a tot
ce mișcă și se întâmplă în cele trei județe. Legea UDMR propune însemne
proprii ale unității autonome respective, bilingivsm (adică maghiara
obligatorie), control deplin asupra școlilor, angajărilor, băncilor,
pădurilor, resurselor, liniilor de transport, comuncațiilor,
concesionărilor, alimentării cu energie electrică, dar și dreptul de a primi
fonduri de la bugetul de stat al României pentru IMM-uri sau școli pe care
însă autoritatea autonomă le folosește tot după bunul plac.
Limba maghiară se va preda obligatoriu în cele trei județe începând din clasa a doua
pentru toată lumea. Unitatea autonomă teritorială propusă de UDMR are un președinte
al Ținutului Secuiesc, cu sediul în Târgu Mureș, dar și un buletin oficial, buget propriu,
dreptul de a emite legi în interiorul unității care nu pot fi atacate la Curtea
Constituțională a României!
Atenție: ”Drumurile, autostrăzile, căile ferate şi apeductele de interes exclusiv regional
care sunt determinate prin normele de aplicare a prezentului statut, fac parte din
domeniul public al Ţinutului Secuiesc”. La fel și pădurile proprietate de stat din Ţinutul Secuiesc, minele, carierele de piatră şi exploataţii de turbă, imobilele statului din
regiune și orice alte proprietăți ale statului vor deveni proprietatea ”Ținutului Secuiesc”.
Aceată unitate autonomă va avea dreptul la cel puțin doi europarlamentari din locurile
României, dar și locuri în Parlamentul României, iar toate funcțiile publice, inclusiv
judecătorii, vor fi ocupate în funcție de etnie, însă oricum toți cei care au funcții publice
trebuie să cunoască obligatoriu limba maghiară.
Desigur că ”Limba maghiară, alături de limba română este considerată limbă oficială în
Ţinutul Secuiesc”, iar ”toate aceste acte redactate, tipărite şi eliberate pe teritoriul
Ţinutului Secuiesc vor fi recunoscute pe teritoriul întregii ţări ca acte oficiale”.
Dar UDMR este generos. Populația dintr-o unitate administrativă din zonă care nu
dorește să facă parte din ”Ținutul Secuiesc”, poate solicita strămutarea într-un județ
limtrof în șase luni de la adoptarea legii.
Acest proiect este dovada supremă că UDMR lucrează împotriva statului român și că
dorește secesiunea etnică. Proiectul de lege al UDMR nu mai este anti-Constituțional,
reprezintă direct desființarea Constituției și ruperea a trei județe din România din
teritoriul național, creând un stat-enclavă pe criterii etnice! DeBogdan Diaconu. Iată textul integral:
Statut special al Ţinutului Secuiesc
Preambul
Având în vedere principiile constituţionale ale autonomiei locale, descentralizării şi
deconcentrării serviciilor publice;
Ţinând cont de angajamentele asumate de reprezentanţii poporului român de la Marea
Adunare Naţională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918 că „ fiecare popor se va instrui,
administra şi judeca în limba sa proprie prin indivizi din sânul său”;
Considerând că autorităţile administraţiei publice locale reprezintă unul dintre
principalele fundamente ale oricărui regim democratic;
Conştient că dreptul cetăţenilor de a participa la rezolvarea treburilor publice face parte
din principiile democratice comune tuturor statelor membre ale Uniunii Europene şi că
la nivel local, judeţean, regional acest drept poate fi exercitat în modul cel mai direct
prin existenţa autorităţilor administraţiei publice locale împuternicite cu
responsabilităţi efective care să le permită o administraţie şi în acelaşi timp eficienţă ca
urmare a apropierii de cetăţeni;
Parlamentul României adoptă prezenta lege:
Capitolul I
Dispoziţii generale
Art. 1
În cadrul statului unitar şi indivizibil România, pe baza principiilor autonomiei locale
garantate de Constituţie, ale principiilor Legii nr. 86/1945 şi al prezentului statut,
judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, componente ale „Ţinutului Secuiesc”, primesc
statut special.
Art. 2
În cadrul judeţelor „Ţinutului Secuiesc” egalitatea în faţa legii a tuturor cetăţenilor,
indiferent de apartenenţa lor lingvistică sau etnică precum şi respectarea
particularităţilor etnice şi culturale este garantată.
Art. 3
Forma şi condiţiile statutului special ale „Ţinutului Secuiesc” sunt cele prevăzute de
prezentul statut. Fără a prejudicia dispoziţiile privind drapelul României şi stema ţării,
judeţele componente precum şi „Ţinutul Secuiesc” au steagurile şi stemele proprii
aprobate de consiliile judeţene şi după caz, consiliul „Ţinutului Secuiesc”.
Capitolul II
Atribuţiile judeţelor
Art. 4
Judeţele au competenţe normative în completarea celor prevăzute în art. 91 al Legii nr.
215/2001 în următoarele materii:
a) utilizarea toponimelor fără a prejudicia obligativitatea bilingvismului pe teritoriul
Ţinutului Secuiesc;
b) protejarea şi conservarea patrimoniului imaterial;
c) organizarea micilor proprietăţi agricole;
d) artizanat;
e) exploatări miniere incluzând apele minerale şi termale, carierele de piatră şi
exploatarea turbei;
f) vânatul şi pescuitul;
g) comunicaţiile şi transportul de interes judeţean incluzând reglementările tehnice
de exploatare a instalaţiilor teleferice;
h) turism şi industrie hotelieră cuprinzând reglementările privind funcţionarea
ghidurilor şi a instructorilor de schi;
i) agricultură, păduri şi corp forestier, patrimoniu zootehnic şi ihtiologic, institute
fitopatologice, sindicate din cooperative agricole şi staţiuni de cercetare agricolă,
servicii antigrindină, bonificaţii;
j) înfiinţarea şi funcţionarea comisiilor comunale şi judeţene pentru asistenţa
muncitorilor şi în materie de angajare;
k) comerţ;
l) eliberare de certificate de atestare a calificărilor profesionale;
m) constituirea şi funcţionarea comisiei judeţene de controlul muncii;
n) dezvoltarea producţiei industriale;
o) utilizarea apelor publice cu excepţia celor folosite pentru marele hidrocentrale;
4
p) organizarea şi administrarea arhivelor judeţene.
Art. 5
(1) Judeţele au posibilitatea de a adopta în completarea dispoziţiilor legale acte
normative în materie de investiţii şi angajare cu posibilitatea înfiinţării propriilor
servicii în afara celor existente în cadrul ministerului muncii.
(2) Agenţii comunitari de servicii de investiţii sunt aleşi pe baza normelor adoptate
de organele statului, după consultarea preşedintelui consiliului judeţean sau al
primarului interesat.
(3) Cetăţenii rezidenţi în judeţele Ţinutului Secuiesc indiferent de apartenenţa lor la
un grup etnic sau vechimea rezidenţei au prioritate la angajări pe teritoriul acestor
judeţe.
Art. 6
(1) Judeţele pot autoriza deschiderea şi transferul sucursalelor bancare sau agenţiilor
de credit cu caracter local, judeţean şi regional, după avizul ministerului de finanţe.
(2) Dreptul de a deschide sau transfera în judeţe de sucursale bancare sau agenţii de
credit este acordat de ministerul de finanţe cu avizul judeţului respectiv.
(3) Consiliul Judeţean numeşte preşedintele şi vicepreşedintele Casei de Economii şi
Consemnaţii Judeţean cu avizul Ministerului de Finanţe.
Art. 7
(1) În cazul concesionării sau reînnoirii concesionării marilor exploataţii hidroelectrice,
judeţul interesat are dreptul de a prezenta observaţiile şi contraargumentele sale în tot
parcursul avizului definitiv al organelor competente.
(2) Judeţele au dreptul de recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie împotriva
deciziilor de concesionare şi de reînnoire a concesionării.
(3) Preşedintele Consiliului Judeţean interesat şi reprezentanţii lui sunt invitaţi să
participe cu titlu consultativ la şedinţele în care sunt examinate măsurile prevăzute în
primul alineat.
(4) Ministrul competent va adopta măsurile legate de activitatea CONEL în regiune
doar după avizul judeţului interesat.
Art. 8
Pentru concesionarea marilor exploataţii hidroelectrice, concesionarii au obligaţia să
furnizeze anual şi gratuit judeţelor din Ţinutul Secuiesc serviciilor publice şi unor
categorii de utilizatori determinaţi de o hotărâre a Consiliului Judeţean în limita unei
cote prevăzută de această hotărâre.
Art. 9
(1) Avizul judeţului este obligatoriu pentru concesionarea comunicaţiilor şi a
transportului prin liniile care traversează teritoriul judeţului respectiv.
(2) Avizului judeţului este obligatoriu şi pentru lucrările hidraulice. Autoritatea
competentă la nivel naţional şi judeţul elaborează împreună anual un plan de
coordonare a lucrărilor hidraulice.
(3) Utilizarea apelor publice de către stat şi judeţ în cadrul competenţelor respective
are loc pe baza unui plan general elaborat în consens de reprezentanţii autorităţii
naţionale şi judeţene competente.
Art. 10
5
(1) Dacă normele generale privind dezvoltarea economică nu prevăd un sistem
diferit de finanţare, Ministerul Economiei atribuie judeţelor Ţinutului Secuiesc cote
părţi de credit anual înscris în bugetul de stat prevăzut pentru ajutorul acordat
intreprinzătorilor mici şi mijlocii. Cotele părţi sunt determinate după avizul judeţului
respectiv şi înscris în bugetul de stat. Creditele vor fi utilizate de comun acord între
minister şi judeţ. În cazul în care guvernul intervine cu fonduri proprii pentru
finanţarea în judeţele Ţinutului Secuiesc în scopul executării planului naţional de
construcţii şcolare, aceste sume se pot folosi numai cu acordul judeţului respectiv.
(2) Judeţele Ţinutului Secuiesc vor utiliza propriile fonduri destinate obiectivelor de
asistenţă socio-culturală în proporţie directă cu ponderea fiecărui grup etnic şi ţinând
cont de importanţa necesităţilor acestor grupuri cu excepţia cazurilor extraordinare
care necesită intervenţii urgente.
Capitolul III
Atribuţiile regiunii
Art. 11
(1) În acord cu prevederile alin (1) şi (2) din art. 11 a Legii nr. 215/2001, legea
administraţiei publice locale, judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, în limitele
competenţelor autorităţilor lor deliberative şi executive prin efectul prezentei legi,
formează asociaţia de dezvoltare intercomunitară, cu personalitate juridică de drept
privat şi de utilitate publică „Ţinutul Secuiesc” în scopul realizării în comun a unor
proiecte de dezvoltare de interes regional, ori al furnizării în comun al unor servicii
publice.
(2) Autorităţile deliberative şi executive de la nivelul fiecărei unităţi administrativteritoriale
componente îşi păstrează autonomia locală, în condiţiile legii.
Art. 12
Asociaţia de dezvoltare intercomunitară „Ţinutul Secuiesc” este condus de organul
deliberativ „Consiliul Ţinutului Secuiesc” compus din toţi membri consiliilor judeţene
din cele trei judeţe şi de organul executiv, preşedinţia „Ţinutului Secuiesc” compus
dintr-un preşedinte şi trei vicepreşedinţi, câte unul din fiecare judeţ.
Art. 13
Asociaţia de dezvoltare intercomunitară „Ţinutul Secuiesc” are următoarele atribuţii:
a) organizarea serviciilor intercomunitare (regionale) şi a personalului acestora;
b) expropriere pentru cauză de utilitate publică pentru lucrările de interes regional
fără a prejudicia competenţele statului respectiv a judeţelor;
c) organizarea unui Inspectorat Regional pentru Situaţii de Urgenţă;
d) organizarea serviciului spitalicesc regional;
e) dezvoltarea cooperativelor la nivel regional;
f) asistenţă în lucrările publice realizate de alte organisme publice din teritoriul
regiunii;
g) organizarea instituţiilor publice de binefacere şi asistenţă socială de nivel regional.
Capitolul IV
Dispoziţii comune aplicabile judeţelor şi „Ţinutului Secuiesc”
Art. 14
(1) În limitele competenţelor prevăzute de prezentul statut, competenţele
administrative care până la intrarea în vigoare a prezentei legi erau în atribuţia statului,
sunt exercitate după caz de Ţinutul Secuiesc sau de judeţele acestuia.
(2) Atribuţiile judeţelor corespunzătoare legii în vigoare rămân neschimbate dacă ele
sunt compatibile cu prezentul statut.
(3) Statul poate delega printr-o lege organică alte atribuţii de administraţie pe care le
deţine către Ţinutul Secuiesc, judeţele acestuia sau autorităţile publice locale.
(4) Toate structurile deconcentrate ale ministerelor sau ale altor autorităţi centrale care
acoperă un teritoriu mai mare decât în judeţ vor avea competenţă pe numai şi pe
întregul teritoriu al celor trei judeţe. Sediul acestor structuri deconcentrate se va afla în
municipiul Târgu Mureş.
(5) Delegările de competenţe administrative ale statului, chiar şi cele prevăzute în
prezenta lege pot fi modificate sau revocate printr-o lege organică.
Art. 15
Prin lege organică pot fi atribuite şi alte competenţe „Ţinutului Secuiesc” sau judeţelor
decât cele prevăzute în prezentul statut.
Art. 16
În scopul realizării în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes regional, ori al
furnizării în comun al unor servicii publice, judeţele pot delega din atribuţiile
deliberative şi administrative ale lor către organele Ţinutului Secuiesc.
Art. 17
(1) În judeţele Ţinutului Secuiesc învăţământul preuniversitar cu limba de predare
română sau maghiară este asigurat de profesori care au limba maternă limba de
predare. Predarea celeilaltei limbi se efectuatează de profesori a căror limbă maternă
este acea limbă. Predarea acestei de-a doua limbi este obligatorie în şcolile primare
începând cu clasa a doua.
(2) Limba germană respectiv romani poate fi folosit la cererea părinţilor în
învăţământul primar, gimnazial sau liceal în localităţile unde prezenţa comunităţii
respective o face necesară. Dacă comunitatea vorbitorilor de limbă germană sau romani
depăşeşte 20% din numărul total al locuitorilor şi în şcolile cu limbă de predare română
sau maghiară se va preda şi limba germană sau romani, după caz.
(3) Înscrierea unui elev într-o şcoală având oricare limba de predare se realizează doar
prin simpla solicitare a părintelor sau a reprezentantului legal al copilului. Împotriva
refuzului de înscriere părintele sau tutorele legal se poate adresa instanţei de
contencios administrativ competent.
(4) În inspectoratele şcolare din judeţele Ţinutului Secuiesc ponderea inspectorilor
şcolari va reprezenta ponderea comunităţilor române respectiv maghiare din judeţ şi
toţi inspectorii trebuie să cunoască ambele limbi.
(5) Ministerul Învăţământului va numi în funcţii de conducere ale inspectoratelor din
alineatul precedent câte o persoană pentru fiecare funcţie din trei propuse de
reprezentanţii consiliilor de administraţie al şcolilor (consiliilor şcolare) fiecărui grup
lingvistic.
(6) Pentru funcţiile de inspector pentru învăţământul în limbă germană sau romani,
Ministerul Învăţământului va numi câte o persoană de pe o listă care cuprinde trei
7
propuneri venite din partea reprezentanţilor consiliilor de administraţie al şcolilor
(consiliului şcolar) comunităţii lingvistice respective.
(7) Pentru coordonarea activităţii din instituţiile de învâţământ din judeţ, consiliile de
administraţie a tuturor şcolilor fiecărui grup lingvistic vor alege un consiliu şcolar
compus din 21 de persoane.
(8) Pe teritoriul Ţinutului Secuiesc pot fi create universităţi numai după avizul favorabil
al regiunii respectiv al judeţului interesat.
Art. 18
(1) Preşedintele Consiliului Judeţean exercită atribuţia de autoritate de securitate
publică prevăzută în legile speciale corespunzătoare în ceea ce priveşte activităţile
industriale periculoase sau de material exploziv, construcţie publică, agenţii,
imprimării, în ceea ce priveşte organizarea ambulanţei, a reglementărilor de muncă, a
ceea ce priveşte bolile mentale de toxicomanie, respectiv protejarea minorilor.
(2) Pentru exercitarea acestor atribuţii preşedintele Consiliului Judeţean poate solicita
ajutorul poliţiei naţionale sau a poliţiei locale.
Art. 19
Măsurile care se doresc a fi luate de organele de stat pe motiv de ordine publică având
influenţa de a suspenda sau limita validitatea atribuţiilor preşedintelui Consiliului
Judeţean în materie de ordine publică pot fi luate numai după avizul preşedintelui
Consiliului Judeţean competent.
Art. 20
În interesul asigurării legii şi a reglementărilor subsecvente, preşedintele Ţinutului
Secuiesc şi preşedinţii consiliilor judeţene pot solicita ajutorul poliţiei naţionale sau
celei locale.
Art. 21
Consiliul Ţinutului Secuiesc şi cele ale judeţelor pot adopta norme de sancţionare în
ceea ce priveşte respectarea normelor adoptate de consiliile respective.
Capitolul V
Organele Ţinutului Secuiesc
Art. 22
Organele Ţinutului Secuiesc sunt: consiliul Ţinutului Secuiesc şi preşedinţia Ţinutului
Secuiesc.
Art. 23
Consiliul Ţinutului Secuiesc este compus din membri consiliilor judeţene ale judeţelor
Covasna, Harghita şi Mureş.
Art. 24
Consiliul Ţinutului Secuiesc exercită competenţele atribuite prin prezentul statut, de
alte leg, precum şi de către consiliile judeţene ale judeţelor Covasna, Harghita şi
Mureş.
Art. 25
(1) Activitatea consiliului Ţinutului Secuiesc se desfăşoară în trei sesiuni care se
ţin alternativ în reşedinţele judeţelor componente.
(2) Noul consiliu se reuneşte la 20 de zile de la validarea consiliilor judeţene
nou alese din Ţinutul Secuiesc, la convocarea preşedintelui în exerciţiu al Ţinutului
Secuiesc.
8
Art. 26
Membrii consiliului Ţinutului Secuiesc reprezintă întreaga regiune.
Art. 27
(1) Consiliul Ţinutului Secuiesc îşi alege preşedintele şi cei trei vicepreşedinţi.
(2) Preşedintele şi vicepreşedinţii sunt aleşi pe o perioadă de doi ani.
(3) Dacă pe prima perioadă de doi ani este ales un preşedinte aparţinător comunităţii
maghiare, atunci pentru cea de-a doua perioadă de doi ani va fi ales un preşedinte
aparţinător comunităţii romăneşti. Cel puţin unul dintre vicepreşedinţii aleşi trebuie să
aparţină altei comunităţi decât cel al preşedintelui.
(4) În cazul demisiei, decesului sau pierderii mandatului, în locul preşedintelui sau a
vicepreşedinţilor se organizează alegeri pentru perioada rămasă cu respectarea
prevederilor alin (3).
(5) Vicepreşedinţii ajută activitatea preşedinelui care va alege vicepreşedintele care îi
ţine locul în caz de absenţă sau de împiedicare a activităţii.
Art. 28
Activitatea consiliului Ţinutului Secuiesc se desfăşoară pe baza
regulamentului propriu, adoptat cu majoritatea absolută a membrilor acestuia.
Art. 29
(1) Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului Ţinutului Secuiesc pot fi revocaţi cu
majoritatea voturilor membrilor acestuia în caz de activitate necorespunzătoare.
(2) Consiliul Ţinutului Secuiesc trebuie convocat de urgenţă dacă cel puţin o treime din
consilieri solicită revocarea preşedintelui.
(3) Dacă nici preşedintele nici vicepreşedinţii consiliului Ţinutului Secuiesc nu
convoacă în 15 zile de la depunerea solicitării de revocare şedinţa extraordinară al
consiliului, acesta se convoacă de preşedintele Ţinutului Secuiesc.
(4) Dacă nici preşedintele Ţinutului Secuiesc nu convoacă în 15 zile de la expirarea
termenului prevăzut în alineatul precedent, şedinţa extraordinară a consiliului
Ţinutului Secuiesc se convoacă de către prefectul care are competenţă în verificarea
legalităţii actelor consiliului.
Art. 30
În cazul dizolvării prevăzut în art. 44 se vor organiza în cel puţin 3 luni alegeri parţiale
pentru consiliile judeţene.
Art. 31
Consiliul Ţinutului Secuiesc este convocat de preşedintele acestuia în sesiuni ordinare
în prima săptămână a lunilor februarie, iunie, respectiv octombrie sau în sesiuni
extraordinare la solicitarea preşedinţiei Ţinutului Secuiesc sau a unei pătrimi a
consilierilor în funcţie, precum şi în cazurile prevăzute de prezentul statut.
Art. 32
În domeniile normative care nu sunt de competenţa consiliului Ţinutului
Secuiesc dar care reprezintă interes special pentru acesta, consiliul poate elabora
proiecte de acte normative. Acestea vor fi trimise de către preşedinte Guvernului
României pentru a fi prezentate în Parlament.
Art. 33
(1) Preşedinţia Ţi(2) Compunerea preşedinţiei Ţinutului Secuiesc trebuie să fie conformă cu proporţia
grupurilor etnice reprezentate în consiliul regional.
(3) Preşedintele alege unul dintre vicepreşedinţi care îl înlocuieşte în caz de urgenţă
sau de împiedicare de exercitare a atribuţiilor sale.
Art. 34
(1) Membrii preşedinţiei rămân în funcţie până la expirarea mandatului consiliului
exercitând doar atribuţiile administrative curente până la numirea noii preşedinţii de
către consiliul nou ales.
(2) Membrii preşedinţiei aparţinători a unui consiliu judeţean dizolvat îşi exercită
funcţia până la alegerea noului consiliu judeţean respectiv.
Art. 35
Membrii preşedinţiei care nu îşi exercită corespunzător atribuţiile pot fi revocaţi de
către consiliul Ţinutului Secuiesc.
Art. 36
Dacă este necesară numirea unui nou preşedinte sau membru al preşedinţiei
în urma decesului, demisiei sau a pierderii mandatului de către acesta, preşedintele,
sau după caz, unul dintre vicepreşedinţi va convoca în 15 zile şedinţa extraordinară a
consiliului.
Art. 37
(1) Preşedintele Ţinutului Secuiesc reprezintă regiunea.
(2) El participă la şedinţele guvernului la care sunt tratate probleme ce privesc Ţinutul
Secuiesc.
Art. 38
Preşedintele Ţinutului Secuiesc conduce serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale de nivel regional
din Ţinutul Secuiesc.
Art. 39
Preşedintele regiunii repartizează parte dintre atribuţiile executive
vicepreşedinţilor prin ordin publicat în buletinul oficial al Ţinutului Secuiesc.
Art. 40
(1) Preşedinţia Ţinutului Secuiesc este organul executiv al acestuia, având următoarele
competenţe:
a) elaborarea normelor de aplicare a actelor normative adoptate de consiliu;
b) activitate administrativă în probleme de interes regional;
c) administrarea patrimoniului Ţinutului Secuiesc, controlul gestiunii banilor publici
de nivel regional, a serviciilor publice regionale, alte atribuţii ce îi sunt conferite de
prezenta lege sau alte acte normative;
(2) Sediul preşedinţiei Ţinutului Secuiesc este în municipiul Târgu Mureş.
Art. 41
Preşedinţia Ţinutului Secuiesc trebuie să fie consultată despre instituirea şi
reglementarea serviciilor naţionale de comunicaţii şi transport în care este interesat
direct.
Capitolul VI
Organele judeţene
Art. 42
10
(1) Autoritatea administraţiei publice locale constituită la nivel judeţean este consiliul
judeţean compus din consilierii judeţeni aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi
liber exprimat în condiţiile legii, precum şi din preşedintele consiliului judeţean ales
prin vot direct.
(2) Atribuţiile consiliului judeţean sunt cele prevăzute în art. 91 al Legii nr. 215/2001,
precum şi cele prevăzute în prezentul Statut sau alte legi.
(3) Cu respectarea prevederilor constituţionale şi a principiilor de bază ale sistemului
juridic din România, consiliul judeţean poate adopta cu majoritatea membrilor săi
decizii în legătură cu forma şi structura de administrare a judeţului, raporturile dintre
organele judeţene, organizarea de referendum judeţean.
(4) Normele juridice prevăzute în alineatul precedent pot fi supuse controlului
constituţional în 30 de zile la solicitarea Guvernului.
(5) Normele juridice prevăzute la alin (2) pot fi supuse unui referendum judeţean
printr-o hotărâre specială a consiliului judeţean dacă în 3 luni de la publicarea acestuia
un sfert din cetăţenii cu drept de vot din judeţ sau o treime din membri consiliului
judeţean solicită acesta.
Art. 43
Consiliile judeţene din Ţinutul Secuiesc se aleg în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, asigurând totodată prezenţa ambelor comunităţi etnice.
Art. 44
(1) Demisia majorităţii membrilor consiliului atrage dizolvarea acestuia şi organizarea
a noi alegeri, având efect şi asupra conducerii executive al judeţului.
(2) Consiliul judeţean poate fi dizolvat dacă din cauza imposibilităţii formării unei
majorităţi devine nefuncţional.
Art. 45
În funcţia de vicepreşedinte al consiliului judeţean este ales câte un reprezentant al
comunităţii române şi maghiare.
Art. 46
Preşedintele consiliului judeţean reprezintă judeţul.
Art. 47
Preşedintele consiliului judeţean are competenţele prevăzute de art. 104 a
Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001.
Capitolul VII
Adoptarea şi publicarea reglementărilor din Ţinutul Secuiesc
Art. 48
Proiectele de acte normative adoptate de consiliul Ţinutului Secuiesc sau consiliile
judeţene sunt trimise către prefectul competent. Dacă în 30 de zile prefectul nu atacă
norma în contencios administrativ, aceasta se publică şi intră în vigoare.
Art. 49
(1) Dacă un proiect de act normativ poate atenta la egalitatea de drepturi dintre
cetăţenii aparţinătoare diferitelor grupuri etnice sau menţinerii, protejării şi dezvoltării
culturale şi de exprimare a identităţii etnice al acestor grupuri, majoritatea consilierilor
aparţinători a unui grup etnic din consiliul Ţinutului Secuiesc sau consiliul judeţean pot
solicita ca votul să aibă loc pe grupuri etnice.
(2) Dacă votarea separată nu a fost acceptată sau propunerea de act normativ a fost
adoptată împotriva votului a 2/3 a grupului etnic care a formulat solicitarea,
majoritatea acestui grup poate solicita în 30 de zile Curţii Constituţionale controlul de
constituţionalitate asupra normei respective.
Art. 50
Actele normative ale Ţinutului Secuiesc şi cele judeţene sunt publicate în buletinul
oficial al Ţinutului Secuiesc în limba română şi în limba maghiară. Ele intră în vigoare
la 7 zile de la publicare cu excepţia situaţiei în care norma prevede un alt termen. Câte
un exemplar din buletinul oficial este trimis prefectului competent.
Art. 51
Legile, decretele şi hotărârile de guvern care interesează Ţinutul Secuiesc sunt publicate
în limba maghiară în buletinul oficial al Ţinutului Secuiesc fără a prejudicia intrarea lor
în vigoare.
Capitolul VIII
Colectivităţi locale
Art. 52
(1) În regulamentele de organizare şi funcţionare al instituţiilor publice locale
vor fi prevăzute norme de reprezentare proporţională a grupelor etnice din localitatea
respectivă în componenţa organelor instituţiilor respective.
(2) În comunele din regiunea Ţinutul Secuiesc fiecare comunitate etnică cu o
pondere mai mare de 5% din locuitorii comunei respective are dreptul de a fi
reprezentat în consiliul comunal.
Capitolul IX
Domeniul public şi patrimoniul Ţinutului Secuiesc şi a judeţelor acestuia
Art. 53
Drumurile, autostrăzile, căile ferate şi apeductele de interes exclusiv regional care sunt
determinate prin normele de aplicare a prezentului statut, fac parte din domeniul
public al Ţinutului Secuiesc.
Art. 54
(1) Pădurile proprietate de stat din Ţinutul Secuiesc, minele, carierele de piatră şi
exploataţii de turbă a căror folosinţă este retrasă proprietarului de fond, edificiile
destinate funcţionării unor servicii publice regionale precum şi mobilierul şi alte bunuri
ale acestora constituie patrimoniul inalienabil al Ţinutului Secuiesc.
(2) Imobilele din proprietatea statului situate în Ţinutul Secuiesc sunt transferate în
patrimoniul regiunii.
(3) Modalitatea transferului de bunuri ale statului prevăzut mai sus se reglementează
prin normele de aplicare a prezentei legi.
(4) Bunurile imobile situate în Ţinutul Secuiesc care nu aparţin unei persoane, sau
care nu revin de drept unei unităţi administrativ-teritoriale fac parte din patrimoniul
Ţinutului Secuiesc.
Art. 55
Judeţele, conform noilor reglementări pe teritoriul lor intră în posesia bunurilor şi
drepturilor de natură imobiliară ale statului şi ale Ţinutului Secuiesc cu excepţia celor
de interes militar a unor servicii cu caracter naţional sau de interes regional.
Capitolul X
12
Finanţele Ţinutului Secuiesc şi ale judeţelor acestuia
Art. 56
(1) 50% din impozitul pe transferul de proprietate a cotei părţi distribuite bugetului
consolidat revine Ţinutului Secuiesc.
(2) Taxa ipotecară colectată după bunurile situate pe teritoriul Ţinutului Secuiesc
revine judeţului.
(3) De asemenea revine Ţinutului Secuiesc cota parte provenită din colectarea taxelor
fiscale din următoarele taxe fiscale colectate pe teritoriul regiunii:
a) 90% din impozitul pe succesiune şi donaţie;
b) 20% din taxa pe valoarea adăugată, exceptând cele provenite din import;
c) 1/3 din cota parte din impozitul pe venit ce revine bugetului consolidat;
d) 90% din venitul realizat de Loteria Română şi taxă pe jocuri de noroc;
e) 5% din taxa pe valoarea adăugată realizată din import, colectat pe teritoriul
regional.
Art. 57
Revine judeţului taxa colectată de trezorerie pe consumul de energie electrică de pe
teritoriul judeţului respectiv.
Art. 58
În cazul concesionării marilor exploatări hidroelectrice existente pe teritoriul judeţului,
statul va ceda 90% din redevenţa anuală prevăzută de lege.
Art. 59
Judeţele pot impune impozite şi taxe pe activitate turistică.
Art. 60
Ţinutul Secuiesc şi judeţele au dreptul de a institui prin hotărâre ale consiliilor
respective o proprie fiscalitate în conformitate cu sistemul fiscal naţional, în domeniul
activităţii lor specifice.
Art. 61
(1) Sunt atribuite judeţelor cote părţi din taxele fiscale colectate pe teritoriul lor după
cum urmează:
a) 90% din dreptul de înregistrare şi timbre precum şi redevenţele din concesiunile
statului;
b) 90% din acciza aplicată pe produsele de tutun vândute pe teritoriul judeţului;
c) 70% din taxa de valoare adăugată, exceptând cele din import;
d) 40% din taxa pe valoarea adăugată pe bunuri provenite din import, colectat pe
teritoriul lor;
e) 90% din acciza aplicată produselor petroliere vândute în staţiile de benzină situate
pe teritoriul lor;
f) 90% din toate alte taxe directe sau indirecte colectate de trezorerie, cu excepţia
taxelor locale sau ce revin regiunii ori altor instituţii publice;
(2) Valoarea cotelor părţi sus menţionate include şi veniturile care revin judeţului şi
care sunt realizate conform dispoziţiilor legale ori administrative de birouri/puncte de
lucru care nu se află pe teritoriul judeţului.
Art. 62
(1) Pentru a adapta finanţele judeţelor autonome la obiectivele vizate şi exercitarea
atribuţiilor lor se vor atribui fiecărui dintre ele o cotă parte care nu va depăşi 40% din
13
taxa pe valoarea adăugată aferentă importurilor şi care au fost colectate pe teritoriul
Ţinutului Secuiesc.
(2) Această sumă va fi împărţită între judeţe astfel:
a) Covasna – 20%
b) Harghita – 30%
c) Mureş – 50%
(3) Atribuirea sumelor se va realiza fără a afecta sumele destinate unor obiective
specifice sau a prejudicia dispoziţiile articolului 15 al prezentului Statut ori normele de
aplicare ale acestuia.
Art. 63
(1) Pentru a putea face faţă exigenţelor bilingvismului, judeţele Ţinutului Secuiesc pot
atribui cote părţi suplimentare anumitor comune.
(2) Pentru a asigura finanţarea activităţilor comunelor prevăzute de lege, consiliile
judeţene din Ţinutul Secuiesc vor atribui mijloace financiare adecvate comunelor
determinate de comun acord de către preşedintele consiliului judeţean şi reprezentanţii
comunelor interesate.
Art. 64
(1) Ţinutul Secuiesc şi judeţele autonome contribuie la controlul fiscal al impozitelor
pe venit al persoanelor cu domiciliul fiscal pe teritoriul lor.
(2) În acest scop, înainte de 31 decembrie a anului precedent controlului fiscal,
preţedinşia Ţinutului Secuiesc şi consiliile judeţene pot semnala serviciilor financiare
ale statului din regiune şi din judeţe date, fapte şi elemente esenţiale pentru a stabili o
bază de impozitare mai corectă, furnizând toată documentele necesare stabilirii de
dovezi.
(3) Serviciile financiare ale statului din regiune şi din judeţe sunt obligate să comunice
preşedinţiei Ţinutului Secuiesc sau, după caz, consiliului judeţean măsurile adoptate pe
baza informaţiilor primite.
Art. 65
Ţinutul Secuiesc judeţele autonome şi unităţile administrative locale au
buget propriu pe exerciţiul financiar al unui an calendaristic.
Art. 66
(1) Proiectul de buget înaintat de preşedintele Ţinutului Secuiesc sau de preşedintele
consiliului judeţean se adoptă prin hotărârea consiliului Ţinutului Secuiesc sau, după
caz, al celui judeţean.
(2) Diferitele capitole ale acestor bugete sunt adoptate cu majoritatea voturilor fiecărui
grup etnic.
(3) Capitolele de buget care nu au primit numărul de voturi necesare pentru a fi
adoptate vor fi supuse, în trei zile dezbaterii unei comisii compuse din patru consilieri
aleşi de consiliu pe întregul mandat al acestuia, în care fiecare comunitate are câte doi
membri propuşi de comunitatea respectivă.
(4) Comisia va adopta un raport în 15 zile cu majoritatea voturilor membrilor comisiei
fără ca un membru să aibă un vot decident (decisiv).
(5) Dacă în cadrul comisiei nici o propunere nu a obţinut majoritatea necesară
adoptării, preşedintele consiliului Ţinutului Secuiesc sau, după caz, judeţean va trimite
în 8 zile proiectul de buget şi toate actele necesare curţii de apel, respectiv tribunalului competent pentru a decide în 30 de zile asupra sumelor prevăzute în capitolele
neadaptate.
(6) Procedura de mai sus nu se aplică în cazul capitolelor de venit, a celor care privesc
cheltuielile de investiţii înscrise pe baza dispoziţiilor specifice prevăzute de lege pentru
exerciţiul financiar respectiv şi capitolelor necesare funcţionării normale ale organelor
şi birourilor instituţiei respective.
(7) Deciziile prevăzute în alineatele (4) şi (5) nu pot fi atacate la Curtea Constituţională.
(8) Doar pentru articolele acceptate pe baza procedurii prevăzute în alineatele
precedente, hotărârea de adoptare a bugetului poate fi contestată în justiţie de către
guvern, dar numai pentru încălcarea prevederilor constituţionale şi ale prezentului
statut.
(9) Pentru adoptarea bugetului şi a execuţiei financiare al regiunii este nevoie de votul
majorităţii consilierilor din fiecare judeţ.
Art. 67
(1) Chiar dacă schimbul de produse cu străinătatea poate fi limitată şi se autorizează
de organele competente ale statului, Ţinutul Secuiesc are dreptul de a autoriza astfel de
activităţi între limitele fixate de comun acord cu guvernul.
(2) În cazul în care schimbul de produse cu străinătatea are la bază contingente care
au consecinţe asupra economiei Ţinutului Secuiesc, cota parte din contingentul
exportat sau importat trebuie să fie fixat de comun acord între guvern şi preşedinţia
Ţinutului Secuiesc.
Art. 68
(1) Dispoziţiile adoptate la nivel naţional în ceea ce priveşte controlul valutar sunt
aplicabile şi Ţinutului Secuiesc.
(2) Statul pune la dispoziţia Ţinutului Secuiesc pentru acoperirea necesarului
importurilor regiunii o cotă parte de valută din diferenţa pozitivă dintre valuta realizată
din export şi cea folosită pentru import.
Capitolul XI
Raporturile dintre stat, Ţinutul Secuiesc şi judeţe
Art. 69
(1) În fiecare judeţ este numit un prefect.
(2) Atribuţiile prefectului:
a) Coordonează în conformitate cu directivele primite de la Guvern exercitarea
atribuţiilor statului în judeţ şi supraveghează bunul mers al serviciilor respective cu
excepţia administrării justiţiei, a apărării şi a căilor ferate, precum şi atribuţiile care
revin preşedinţiei Ţinutului Secuiesc;
b) Supraveghează exercitarea de către judeţ şi alte instituţii publice locale a funcţiilor
delegate către ele de către stat şi comunică observaţiile eventuale preşedintelui
consiliului judeţean;
(3) Controlul de legalitate ale actelor adoptate de consiliul Ţinutului Secuiesc se face
în 30 de zile de către prefectul judeţului în care a avut loc şedinţa consiliului.
(4) Controlul de legalitate ale actelor administrative ale preşedinţiei Ţintului Secuiesc
se exercită de prefectul judeţului Mureş.
Art. 70
15
(1) În privinţa menţinerii ordinii publice prefectul răspunde în faţa ministerului de
interne.
(2) În acest scop el poate folosi forţele poliţiei statului şi ale jandarmeriei şi alte forţe
armate cu respectarea prevederilor normelor legale de ordine publică şi securitate
naţională.
(3) Atribuţiile ministerului de interne acordate de legea în vigoare nu pot fi schimbate.
Art. 71
(1) În judeţele Ţinutului Secuiesc se instituie funcţii civile distincte pentru cariera
funcţionarului public din administraţia de stat sau judeţană. Aceste funcţii sunt
determinate pe baza organigramelor serviciilor respective şi care se întocmesc în scopul
unor măsuri adecvate pentru a garanta existenţa personalului necesar.
(2) Prevederile alineatului precedent nu se aplică pentru direcţiile administraţiei de
interne a personalului de securitate publică şi nici personalului administrativ din
Ministerul de Apărare.
(3) Posturile prevăzute în alineatul (1) considerate a fi de carieră sunt rezervate
cetăţenilor aparţinătoare fiecărui grup etnic ţinând cont de compoziţia etnică a
judeţului rezultată din ultimul recensământ.
(4) Atribuirea posturilor rezervate cetăţenilor aparţinători comunităţilor etnice din
judeţ până la nivelul prevăzut de alineatul precedent se va face treptat odată cu
vacantarea posturilor.
(5) Stabilirea persoanelor pe funcţiile prevăzute în alineatul (1) este garantat cu
excepţia persoanelor care îndeplinesc o funcţie pentru îndeplinirea căreia este nevoie
de perfecţionare continuă.
(6) Dispoziţiile articolelor precedente sunt aplicabile şi personalului din judecătorii,
tribunale şi curţi de apel, respectiv a celor din parchetele de pe lângă acestea.
Art. 72
(1) Ţinutul Secuiesc are dreptul de a fi reprezentat în Parlamentul European respectiv
Parlamentul României având totodată dreptul ca pe baza deciziei consiliului regional să
înfiinţeze şi să finanţeze reprezentanţe pe lângă instituţiile Uniunii Europene.
(2) În acord cu prevederile alineatului precedent şi principiul constituţional al
reprezentativităţii în delegaţia României la Parlamentul European cel puţin 2 locuri vor
fi asigurate Ţinutului Secuiesc. Pentru aceste 2 locuri alegerile în Parlamentul
European se vor organiza în acelaşi timp cu cel de pe raza întregului teritoriu al ţării,
dar separat cu participarea rezidenţilor Ţinutului Secuiesc.
(3) În organismele Uniunii Europene de reprezentare a autorităţilor publice locale
delegaţia României va avea o prezenţă proporţională a Ţinutului Secuiesc, dar nu mai
puţin de o persoană.
Capitolul XII
Organele judiciare
Art. 73
(1) În Ţinutul Secuiesc se înfiinţează o curte de apel cu reşedinţa în municipiul Târgu
Mureş prin reorganizarea curţilor de apel Târgu Mureş şi Braşov.
(2) Prin reorganizarea prevăzută în alineatul (1), competenţa Curţii de Apel Târgu
Mureş se extinde şi asupra judeţului Covasna, care nu va mai aparţine de competenţa
Curţii de Apel Braşov.
16
Art. 74
(1) Jumătate dintre magistraţii de la Curtea de Apel Târgu Mureş respectiv tribunalele
judeţelor Covasna, Harghita şi Mureş şi a judecătoriilor Sfântu Gheorghe, Târgu
Secuiesc, Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni, Târgu Mureş, Sângerorgiu
de Pădure trebuie să aparţină comunităţii româneşti, iar cealaltă jumătate comunităţii
maghiare.
(2) Cel puţin 20% dintre magistraţii judecătoriilor Topliţa, Sighişoara, Reghin,
Târnăveni, Luduş trebuie să aparţină comunităţii maghiare.
(3) Procentele prevăzute în alineatele precedente se vor realiza treptat odată cu
vacantarea posturilor de magistraţi.
(4) Preşedinţia instanţelor este asigurată alternativ pe o perioadă de 2 ani de
reprezentanţii judecătorilor celor două comunităţi. Preşedinţii sunt numiţi de către
preşedintele ţării la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 75
Un judecător ales dintre judecătorii aparţinători comunităţii maghiare din regiunea
Ţinutul Secuiesc va face parte din Consiliul Superior al Magistraturii şi va participa la
judecarea tuturor cauzelor care privesc această regiune.
Art. 76
Preşedintele Ţinutului Secuiesc prin delegarea de competenţă de către preşedintele
ţării cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind organizarea judiciară va numi,
destitui, revoca mediatorii din regiune.
Art. 77
Actele administrative ale instituţiilor şi organelor administraţiei publice cu sediul în
Ţinutul Secuiesc care ating principiile de egalitate dintre cetăţenii aparţinători
diferitelor grupuri etnice pot fi contestate în faţa secţiei contenciosului administrativ de
pe lângă curtea de apel de către consiliul Ţinutului Secuiesc sau cel judeţean, iar în
cazul măsurilor luate de comune în faţa tribunalelor judeţene de către consiliul
comunal (consiliul consilierilor comunal din judeţ) dacă prejudiciul este recunoscut de
majoritatea grupului etnic al consiliului care se simte lezat.
Capitolul XIII
Controlul exercitat de Curtea Constituţională
Art. 78
(1) Fără a prejudicia dispoziţiile prezentului statut, actele normative de ordin general
ale consiliului Ţinutului Secuiesc sau ale judeţelor pot fi contestate în faţa Curţii
Constituţionale pentru încălcarea prevederilor Constituţiei sau a prezentului statut ori
a principiului de egalitate între grupurile etnice.
(2) Dreptul de contestare este al Guvernului.
(3) Actul normativ general al Ţinutului Secuiesc mai poate fi contestat de către un
consiliu judeţean al regiunii, iar actele normative generale ale judeţului pot fi contestate
de consiliul Ţinutului Secuiesc sau de un alt consiliu judeţean din regiune.
Art. 79
(1) Legile, ordonanţele şi ordonanţele de urgenţă ale Guvernului pot fi contestate de
către preşedintele Ţinutului Secuiesc sau preşedintele consiliului judeţean după
dezbatere în consiliul respectiv pentru încălcarea prevederilor din prezentul statut sau a
17
principiului de protecţie al minorităţilor etnice. Contestaţia va fi trimisă Avocatului Poporului care este obligat să sesizeze Curtea Constituţională.
(2) Dacă statul împietează printr-unul din actele sale asupra domeniului de
competenţă atribuit prin prezentul statut Ţinutului Secuiesc sau judeţelor acestuia,
regiunea sau judeţul interesat poate solicita Curţii Constituţionale soluţionarea
conflictului de competenţă.
(3) Solicitarea este înaintată de preşedintele Ţinutului Secuiesc sau al consiliului
judeţean.
Capitolul XIV
Folosirea (utilizarea) limbii maghiare
Art. 80
(1) Limba maghiară, alături de limba română este considerată limbă oficială în Ţinutul
Secuiesc. Redactarea bilingvă este obligatorie pentru toate actele normative cu caracter
general precum şi în alte cazuri în care prezentul statut prevede redactarea bilingvă.
(2) Toate diplomele, documentele, actele notariale, extrasele de carte funciară,
facturile şi chitanţele eliberate pe teritoriul Ţinutului Secuiesc de către instituţiile de
învăţământ, de cultură, evidenţa populaţiei, carte funciară, precum şi de către alte
autorităţi ori societăţi comerciale care funcţionează pe teritoriul Ţinutului Secuiesc, vor
fi redactate, tipărite şi eliberate în limba română şi maghiară.
(3) Toate aceste acte redactate, tipărite şi eliberate pe teritoriul Ţinutului Secuiesc vor
fi recunoscute pe teritoriul întregii ţări ca acte oficiale.
Art. 81
(1) Cetăţenii au dreptul de obţiune lingvistică. În cadrul relaţiilor cu instanţele
judiciare, instituţiile, organizaţiile şi administraţiile publice din Ţinutul Secuiesc, toate
persoanele au dreptul să folosească cele două limbi oficiale după alegerea lor. Acest
drept obligă instituţiile, organizaţiile şi administraţiile publice, precum şi în general
entităţile private, atunci când exercită funcţii publice, să comunice cu cetăţenii în limba
pe care o aleg aceştia.
(2) Toate persoanele în cadrul relaţiilor lor cu administrarea justiţiei, ministerul
public, notariate şi registre publice au dreptul să folosească una din cele două limbi
oficiale după alegerea lor în toate acţiunile judiciare, notariale sau în legătură cu
registrele organizate de stat şi de a primi toate documentaţiile oficiale editate pe
teritoriul Ţinutului Secuiesc în limba aleasă de aceştia, fără ca acesta să aibă cheltuieli
suplimentare sau întârzieri procedurale din raţiunea limbii utilizate. Nici o traducere
nu poate fi solicitată cetăţeanului.
(3) Cu excepţia cazurilor prevăzută de normele de aplicare privind folosirea celor două
limbi în cazul actelor destinate tuturor cetăţenilor rezidenţi din regiune, în cazul actelor
individuale chiar destinate unui public larg sau mai multor servicii, folosirea separată a
uneia sau alteia dintre limbi este recunoscută. În cadrul instituţiilor de tip militar,
limba română este unica limbă oficială.
(4) Pentru garantarea dreptului la obţiune lingvistică, judecătorii, procurorii, notarii,
responsabilii de la registrul comerţului, evidenţa populaţiei, cartea funciară, personalul
din serviciile administraţiei judiciare pentru a putea obţine un serviciu în aceste
instituţii pe teritoriul Ţinutului Secuiesc trebuie să justifice conform prevederilor legale
18
că posed cunoştiinţe suficiente ale ambelor limbi care îi fac apţi să-şi exercite atribuţiile
corespunzătoare activităţii lor.
(5) Pentru a garanta dreptul la obţiune lingvistică, serviciile deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale cu activitate pe teritoriul Ţinutului Secuiesc, trebuie să
dovedească că personalul angajat posedă cunoştiinţe suficiente ale celor două limbi
pentru a putea exercita atribuţiile pe care le au în legătură cu activitatea profesională.
(6) Cetăţenii rezidenţi pe teritoriul Ţinutului Secuiesc au dreptul să se adreseze în scris
Curţii Constituţionale şi instanţelor judecătoreşti în limba maghiară. Instanţele sunt
obligate să primească aceste înscrisuri şi să recunoască întreaga lor eficacitate juridică.
Art. 82
Administraţiile publice din regiune trebuie să folosească în raportul lor cu cetăţenii
vorbitori de limbă maghiară limba maghiară, precum şi toponimele maghiare.
Capitolul XV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 83
(1) Prezentul Statut poate fi modificat prin procedura prevăzută legilor constituţionale.
(2) Iniţiativa de modificare a prezentului Statut poate reveni şi consiliului Ţinutului
Secuiesc la propunerea consiliilor judeţene din Ţinutul Secuiesc.
(3) Proiectele de modificare înaintate de Guvern sau iniţiativele legislative depuse de
parlamentari sunt transmise consiliului Ţinutului Secuiesc şi consiliilor judeţene care
trebuie să-şi dea avizul în cel mult 2 luni. Avizul consiliului Ţinutului Secuiesc este un
aviz conform.
(4) Modificările aduse statutului nu sunt supuse în toate cazurile referendumului
naţional.
Art. 84
(1) Populaţia unităţii administrativ-teritoriale din judeţele Ţinutului Secuiesc poate
decide, într-un interval de şase luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, solicitarea
apartenenţei la un alt judeţ limitrof.
(2) Populaţia unităţii administrativ-teritoriale din judeţele limitrofe Ţinutului Secuiesc
poate decide, într-un interval de şase luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
solicitarea apartenenţei la un judeţ limitrof din Ţinutul Secuiesc. Această solicitare va
putea fi înaintată Parlamentului numai după consultarea prin referendum a populaţiei
judeţului din Ţinutul Secuiesc.
(3) Parlamentul va dezbate în procedură de urgenţă legea de modificare a limitelor
judeţelor în cauză.
Art. 85
(1) Fără a prejudicia dispoziţiile art. 82, dispoziţiile din Capitolul X şi cele ale art. 11
pot fi modificate printr-o lege ordinară la solicitarea comună a Guvernului şi a
consiliului Ţinutului Secuiesc sau după caz, al consiliului judeţean competent.
(2) Dispoziţiile articolelor 27 şi 44 pot fi modificate printr-o lege organică la solicitarea
comună a Guvernului şi al consiliului Ţinutului Secuiesc sau, după caz, al consiliului
judeţului interesat.
Art. 86
19
Până la intrarea în vigoare a normelor de aplicare a prezentului Statut şi a normelor
necesare adoptate de consiliul Ţinutului Secuiesc respectiv consiliile judeţene,
competenţele statului rămân în vigoare.
Art. 87
Normele de aplicare a prezentului Statut vor fi aprobate prin hotărâre de Guvern după
consultarea unei comisii compusă de 12 membri din care 6 reprezentanţi ai Guvernului
şi câte 2 reprezentanţi ai fiecărui judeţ.
Art. 88
Normele de aplicare prevăzute în articolul precedent vor fi adoptate în 6 luni de la
intrarea în vigoare a prezentului Statut.
Art. 89
(1) Lista bunurilor mobile şi imobile care aparţin patrimoniului de interes naţional
excluse din competenţa decizională a regiunii sau a judeţului se întocmeşte de
Ministerul Culturii într-un interval de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Normele de aplicare al articolului 17 din prezentul Statut se elaborează de
Ministerul Învăţământului şi se adoptă de Guvern în 9 luni de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(3) Dacă normele prevăzute la alineatul precedent nu au fost adoptate, judeţele pot
adopta hotărâri administrative privind funcţionarea instituţiilor prevăzute la art. 17.
Art. 90
Traducerea în limba maghiară a textului Legii Statutului special al Ţinutului Secuiesc se
publică în Monitorul Oficial al României şi în buletinul oficial al Ţinutului Secuiesc.
Art. 91
(1) Până la validarea consiliilor judeţelor Covasna, Harghita şi Mureş rezultate din
primele alegeri ordinare locale naţionale de după intrarea în vigoare a prezentului
statut, consiliul regional va fi compus din membrii consiliilor judeţeni în funcţie.
(2) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi vor fi aleşi membrii
preşedinţiei interimare a Ţinutului Secuiesc, dintre consilierii judeţeni în funcţie.
(3) Preşedinţia interimară a Ţinutului Secuiesc va fi în funcţie până la alegerea noului
Consiliu, după validarea consiliilor judeţene rezultate din primele alegeri locale
naţionale de după intrarea în vigoare a prezentului statut.
Art. 92
Statutul special al judeţelor Ţinutului Secuiesc precum şi al Asociaţiei de Dezvoltare
Intercomunitară al acestora poate fi desfiinţat numai printr-o lege constituţională şi
numai în urma unui referendum organizat în Ţinutul Secuiesc cu această temă. Decizia
referendumului este considerată valabilă numai dacă o majoritate de 50% (2/3) din
numărul total a persoanelor înscrise pe listele electorale votează pentru desfinţarea
statutului special.
... [Trackback] [...] Find More on that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Info to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Find More here to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Info to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Read More to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Here you can find 45278 additional Info to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Read More Information here to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Find More here on that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] There you can find 84374 additional Information to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] There you will find 39554 additional Information on that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Read More on on that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Here you will find 34667 more Information to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Read More Information here to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] There you can find 10261 more Info to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Here you can find 69968 more Information to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Read More here to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Find More on that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] Read More here to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]
... [Trackback] [...] There you will find 52766 additional Information to that Topic: meritocratia.ro/2014/07/22/proiectul-de-lege-prin-care-udmr-infiinteaza-mica-ungarie-in-mijlocul-romaniei/ [...]