Romania, ca tara membra UE, este obligata sa liberalizeze piata
gazelor, chiar daca acest lucru s-ar putea solda cu “ingroparea”
restului de industrie care a mai ramas. In timp ce mediul de afaceri si
specialistii avertizeaza asupra efectelor dezastruoase ale acestei
masuri, autoritatile dau din umeri si spun ca dracul nu e atat de negru. Cum va
arata economia Romaniei la finele calendarului impus de Comisia Europeana?
Cresterea pretului gazelor din productie interna la nivelul
celor importate pana in 2019 ar putea modifica fundamental harta
productiei in Romania, tinand cont de semnalele de alarma trase de
patronatele din domeniu, dar si de specialisti.
Autoritatile
ignora insa avertismentele si merg mai departe cu calendarul asumat,
chiar daca la finalul acestuia industria romaneasca ar putea falimenta,
din cauza ca va deveni necompetitiva.
“Institutii infiintate pentru a
„ajuta” liberalizarea pietii gazelor. Studii platite cu bani grei
pentru a arata Ce si Cum sa facem! Companii de renume care se
pronunta public, in functie de Cine si Cat plateste! Politicieni pro
si contra, dar nu stiu la Ce! Autoritati optimiste care dau sperante
pesimiste. Totusi, luand in considerare aceste comportamente: Ce se
va intampla cu pretul gazelor?”, intreaba expertul in industria
gazelor Dumitru Chisalita.
El aminteste ca in anul 2012 Guvernul Romaniei a
aprobat Calendarul de dereglementare a pretului gazelor din productia
interna destinate consumatorilor rezidentiali si nerezidentiali, care
prevedea o crestere lenta a acestui pret pana la nivelul pretului de
import.
Scade consumul?
“Analiza evolutiei corelatiei dintre
pretul gazelor si cererea de energie scoate in evidenta ca, intr-un
deceniu, o crestere a pretului gazelor cu circa 100 USD/1000 mc a
determinat o scadere a consumului de gaze cu 5 miliarde mc”, spune expertul pe
blogul sau.
Conform calendarului de dereglementare
a pretului gazelor, componenta gazelor, exclusiv tarifele trebuie sa
urmeze o crestere cu inca circa 150 USD/1000 mc pana in anul 2019, in
conditile comportamentelor actuale.
“Apreciem ca in urmatorii 5 ani,
procesul de dereglementare, comportamentul in sustinerea tarifelor
servicilor va determina o scadere a consumului la nivelul
jumatatii din cantitatea care s-a redus in ultimul deceniu, estimam
astfel pentru anul 2019 un consum de circa 10 miliarde mc/an, respectiv
estimam cantitatea care urmeaza a fi transportata a fi de circa 9,2
miliarde mc/an si cantitatea distribuita de circa 8,5 miliarde mc/an”, spune
Chisalita.
El estimeaza ca, in conditiile in care cantitatea care va fi
transportata de 9,2 miliarde mc/an, tariful de transport va
trebui sa creasca pentru a putea fi acoperite costurile cu circa 12,5 dolari.
Aceasi situatie o intalnim si in ceea
ce priveste tarifele de distributie. Costurile in activitatea de
distributie sunt relativ constante si putin dependente, de cantitatea
distribuita, astfel scaderea cantitatii distribuite va determina
cresterea tarifului de distributie pentru a o obtine suficiente
venituri care sa acopere costurile existente.
“Astfel, pentru consumatorul final,
calendarul de crestere a pretului va aduce nu doar cresterea pretului
la gazul din productia interna, ci va aduce, in actuala starea de
fapt si cresterea tarifelor de transport, distributie si
inmagazinare. Neoprirea acestei spirale si lipsa unei interventii
strategice nu face decat ca valoarea pretului la consumatorul final sa escaladeze la
valori periculoase”, avertizeaza expertul.
El spune ca aceste cresteri pot fi evitate totusi printr-o
restructurare la nivelul institutilor si a societatilor
comerciale care activeaza in sectorul gazelor naturale.
“Urmare a analizelor prezentate, la
finele calendarului de dereglementare a pretului la gazele din
intern, estimam cresterea pretului gazelor la consumatorul final cu
40% si scaderea cantitatii de gaze consumate in Romania cu circa 30%”, conchide
Dumitru Chisalita.
Valeriu Binig, director in cadrul companiei de consultanta Deloitte, a declarat
recent ca pretul gazelor de productie interna va creste cu
143% in urmatorii doi ani, potrivit calendarului de liberalizare a
pietei gazelor, ceea ce inseamna ca, pentru consumatorii industriali, preturile
finale vor fi majorate cu 72%.
Ce spun investitorii locali
Taxele si impozitele
introduse in ultimii ani, de la majorarea TVA, pana la „taxa de
stalp”, precum si majorarea continua a preturilor administrate, in
special la energia electrica si gaze naturale (in urma unui asa–zis
calendar de „liberalizare”) risca „sa ingroape” economia
romaneasca, spun reprezentantii Consiliul Investitorilor Romani.
Consiliul Investitorilor Romani (CIR),
organ de reprezentare al Asociatiei Forumul Investitorilor Autohtoni
(FIA), a atras atentia autoritatilor, in mod repetat si vehement, ca
liberalizarea abrupta a pretului la gazele naturale din productia
autohtona va avea consecinte negative pe termen mediu si lung asupra
economiei romanesti.
Astfel, asa-numita liberalizare, care
nu inseamna decat o majorare agresiva a pretului gazelor naturale din
zacaminte aflate in subsolul romanesc, se va solda cu reducerea a
circa 525.000 de locuri de munca in economia nationala (cresterea
somajului cu 4 puncte procentuale) si disparitia, anuala, a
aproximativ 6,3 miliarde de euro din Produsul Intern Brut al Romaniei
(echivalent cu o scadere anuala de 5% a PIB).
In conditiile in care cresterea
economica este estimata, de catre Comisia Nationala de Prognoza, la
2,3% in anul 2014, 2,5% in 2015, 3% in 2016, respectiv 3,3% in 2017,
diminuarea PIB cu 5% anual din cauza majorarii pretului la gazele din
productia interna echivaleaza cu reintrarea Romaniei in recesiune!
Pe de alta parte, nu se poate spune ca
in Romania exista o piata reala a gazelor naturale, avand in vedere
ca oferta este reprezentata de doi mari producatori interni (Petrom si Romgaz) si un
singur exportator (Gazprom), pe cand cererea este
reprezentata de aproximativ 3 milioane de consumatori, dintre care
cateva mii de clienti non-casnici cu consumuri de nivel mediu si
mare.
Pentru a exista o piata interna
functionala pentru gaze naturale, ar trebui dezvoltata
infrastructura, care ar permite diversificarea surselor de import, pe
langa acela din Federatia Rusa, ceea ce ar micsora dependenta
energetica si riscurile asociate unor practici oligopoliste. De
asemenea, ar trebui sa se dezvolte exploatarea de resurse la nivel
local, precum cele din Marea Neagra, dar si cele neconventionale (cu
respectarea conditionalitatilor de mediu), stimuland, astfel,
productia interna de gaze naturale.
In consecinta, membrii Consiliului
Investitorilor Romani exprima aceeasi propunere consemnata in studiul
elaborat de Deloitte, si anume parcurgerea unei „perioade de
tranzitie de 8-14 ani pana la liberalizarea completa a pietei gazelor
in Romania”.
Aceasta perioada de tranzitie ar fi
necesara pentru a permite industriei romanesti sa se adapteze treptat
la ritmul de crestere a preturilor materiilor prime.
Ce spun autoritatile
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE), Niculae
Havrilet, a explicat ca s-a observat o ieftinire a gazelor de import odata cu
scumpirea gazelor de productie interna.
“Chiar
daca gazele de productie interna cresc ca pret, s-a remarcat o scadere a
consumului gazelor de import si a pretului de import pana la 400 de
dolari in medie pentru consumatorii reglementati si a scazut si mai mult
pentru cei industriali. Acest lucru ne-a facut sa platim cu 1,3
miliarde de dolari mai putin pentru gazul extern”, a adaugat Havrilet.
Acesta a mai spus ca nu este posibila inghetarea pretului in urmatorii 14 ani, in
conditiile in care Romania isi va epuiza resursele de gaze peste 12 ani.
“Acest,
sa zic, raport ar fi fost unul corect daca nu impunea propuneri
nerealiste, de exemplu inghetarea pretului de productie interna pe 14
ani. Zacamintele existente sunt utilizabile pentru urmatorii 12 ani,
deci dupa 14 ani n-am fi avut gaze”, a subliniat oficialul ANRE.
In plus, Romania a beneficiat de mai multe derogari de la Comisia Europeana pentru
liberalizarea pietei gazelor.
“Nu
s-a tinut cont ca Romania este tara europeana si este obligata sa
transpuna directivele europene si nici de faptul ca am obtinut deja
derogari. Noi trebuia sa liberalizam piata in 2007. In 2009, alte
directive ale UE prevedeau liberalizarea in 2011, deci s-au tot strans
aceste date, facand ca negocierea Guvernului cu institutiile financiare
sa fie dificila si sa se aplice greu”, a mai spus presedintele ANRE.
Havrilet
a adaugat ca suspendarea calendarului de liberalizare ar putea fi
posibila doar pentru piata reglementata, care inseamna circa 15% din
totalul pietei de gaze.
El a amintit ca pretul gazelor pentru
consumatorii casnici va creste cu 2% de la 1 aprilie, iar, pentru
consumatorii non-casnici, majorarea va fi de 5%.
Potrivit
informatiilor publicate de Institutul National de Statistica, anul
trecut, Romania a importat cu 50% mai putine gaze decat in 2012. Anual,
Romania importa in jur de 20% din consumul de gaze.
top university egypt [...]below you will find the link to some web sites that we feel you should visit[...]
... [Trackback] [...] There you will find 76992 more Info on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Find More on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Find More Info here to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] There you can find 71314 more Information to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More on to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Find More Info here on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More Info here on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Info to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Find More on to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More here on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More here to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Info on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Here you will find 93643 more Information on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] There you will find 99576 additional Information on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Info to that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Here you can find 11942 more Information on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Info on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Read More Information here on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]
... [Trackback] [...] Find More here on that Topic: meritocratia.ro/2014/04/02/crima-cu-premeditare/ [...]